Loading

wait a moment

Porovnáváme pístové kompresory. Víte, podle čeho kompresor vybrat?

 Pístový kompresor – geniální pomocník pro mnoho řemeslníků a živnostníků. Nejoblíbenější řešení pro domácí kutily i občasné hobby nadšence. Zkrátka nejprodávanější typ kompresoru vůbec, s velice širokou škálou použití. Od toho se odvíjí i nabídka pístových strojů na trhu. Je obrovská. Víte, jak se ve výběru vyznat? Jaké parametry se hodí porovnat? Napsali jsme pro vás tento článek, zaměřený na celou „problematiku“ nákupu pístového kompresoru.

Olejový nebo bezolejový kompresor?

Pojďme rovnou k jedné z nejdůležitějších otázek – jaký typ kompresoru se hodí právě pro vaše podnikání nebo kutilské požadavky? Pístové kompresory jsou vyráběné na dvou principech – olejovém a bezolejovém. To, co se děje uvnitř kompresorové jednotky je potom totožné – vzduch se stlačuje pod pístem, který se pohybuje ve válci sem a tam podobně jako píst ve spalovacím motoru auta. Pístem pohybuje kliková hřídel poháněná elektromotorem. Při pohybu pístu jedním směrem se vzduch nasává, při pohybu zpět se stlačí a pak se vhání z válce do tlakové nádoby a dál až k výstupu, k aplikaci. Rozdíl je, zda tomuto pohybu pomáhá či nepomáhá mazání olejem.

Bezolejové kompresory jsou většinou ty nejlevnější stroje na trhu a potom speciální stroje pro takové aplikace, kde je třeba vysoké čistoty stlačeného vzduchu, který nesmí být kontaminován olejem – typicky v potravinářství a dentálním odvětví. Jde tak o buď naprosté hobby kompresory nebo kompresory přesného zaměření. Zaostříme se hlavně na hobby verze, protože jde o velice populární stroje. Cena, čistota, jednoduchost – velice lákavé. Bohužel je důležité vědět, že velká část těchto levných strojů, hlavně z hobby marketů a nespecializovaných prodejen není opravitelná. Čínské kopie značkových kompresorů, třeba italského ABACu jsou běžně k mání, ale musíte počítat s tím, že odvádí svoji práci dočasně, než se píst „vydře“, než se objeví nějaká porucha, která nepůjde opravit. Mělo tedy smysl šetřit?

Bezolejové pístové kompresory tak doporučujeme hlavně pro velice občasné, krátkodobé používání. Jednou za čas dofouknout pneumatiky vozidla, kola, natlakovat míče či ofouknout pracovní plochu na ponku. Tímto zacházením nedáte kompresorové jednotce šanci přehřívat se. Takto „odpočívat“ musí i olejové kompresory, střídání poměru chodu a klidu je ideální 3:1, například běh 12 minut, další 4 minuty chladnutí, přesto je důležité zmínit, že olej kompresorovou jednotku velice šetří. Jak se říká: Kdo maže… znáte to. Pokud se stroj chystáte používat často, vytěžovat ho na denní bázi, zvolte olejový „písťák“.

Jaký příkon motoru, výtlak a jak velký vzdušník?

Výběr principu kompresoru máme za sebou, takže vzhůru k dalším, neméně důležitým parametrům. Jde o sílu stroje a objem jeho tlakové nádoby. To vše musí být náležitě promyšleno, protože nezapomínejte – odpočinek pístového kompresoru je důležitý, jak jsme výše zmínili. Aby byl tento koloběh tlakování a chladnutí zajištěn, doporučujeme počítat dle následujícího příkladu.

Vybereme si 2,2 kW pístový kompresor, který má 100 l tlakovou nádobu a jeho výtlak je 250 l/min. Maximální tlak stroje je 10 bar. Výpočet: 10 x 100 = 1000 l stlačeného vzduchu. Při prvním zapnutí bude kompresor tlakovat vzdušník 4 minuty do vypnutí (1000/250 = 4 minuty).

Sice máme 1000 l stlačeného vzduchu, ale potřebujeme i jeho sílu. Proto je tu spodní hranice tlaku, kdy kompresor sepne. Z výroby je většinou nastavena na 6,5 bar. To proto, že pneumatické nářadí a většina pracovišť s příslušenstvím ke kompresoru používá tlak 6 bar. Tlak potom nesmí pod tuto hranici klesnout, jinak zařízení nebude pracovat správně.

Pak je tu následující výpočet: 10 bar – 6,5 bar = 3,5 bar – hystereze (hodnota o kterou musí tlak vzdušníku poklesnout aby stroj znovu zapnul a doplnil co bylo spotřebováno).

Pokud vezmeme všechny předchozí poznatky a výsledky, probíhá finální výpočet následovně: 3,5 bar x 100 l vzdušník = 350 l zásoby stlačeného vzduchu, kdy stroj zůstává v klidu.

Když v nádobě dojde k úbytku tohoto množství, stroj sepne a doplňuje ji znovu svým výtlakem do hodnoty 10 bar. Tedy 350 l úbytku doplňuje výtlakem 250 l/min = 1,4 minuty (1 minuta 24 vteřin). Toto platí pouze tehdy, kdy už nedochází k úbytku z nádoby.

Přibližné rozdělení pístových kompresorů ve vztahu velikosti stroje a určení:

  • hobby kompresory pro občasné použití – příkon 1 – 2 kW, vzdušník 10 – 50 l
  • kompresory pro řemeslníky a do dílny – příkon 1,5 – 3 kW, vzdušník 50 – 200 l
  • kompresory do autoservisů, profi stroje – příkon 2,5 – 7 kW, vzdušník 200 – 500 l

Další parametry a kvalita stlačeného vzduchu

Pístové kompresory mají samozřejmě spoustu dalších parametrů, které se hodí zohlednit. Čím přesněji si ujasníte, k čemu budete kompresor používat, tím lépe. Zlaté pravidlo říká, že lépe je více než méně. Lepší silnější, výkonnější stroj, který nebude tolik namáhán, nebude muset často spínat i díky velkému vzdušníku. Na trhu je také několik řad kompresorů, které se zaměřují na snížení hluku. Opět zvažte, kde se bude kompresor nacházet. Bude v jeho blízkosti někdo pracovat? A bude se s kompresorem pohybovat? Ověřte, zda má váš model kvalitní kolečka a madla. To není jediné příslušenství, kterým může být „písťák“ osazen. Tím se dostáváme ke kvalitě stlačeného vzduchu. Některé kompresory jsou tolik již od výroby osazené sušičkou vzduchu a samozřejmě ji lze stejně jako systém filtrace vzduchu připojit za kompresor dodatečně. I stlačený vzduch z olejového kompresoru lze tedy velice kvalitně vyčistit, vysušit a připravit pro náročné aplikace. Ale to už by bylo na další téma…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *