Loading

wait a moment

Barevné pásky si podmanily svět: Proč používat tejpovací pásky?

Tejpování je jednou z metod fyzioterapie. Jak se správně provádí, čím tejpovat a jaké zdravotní účinky tento postup má?

Co je tejpování

Tejpování (z anglického tape=páska) je původně terapeutická metoda, která má svůj původ ve sportovní sféře. Sportovci si pevnou páskou stahovali postižená místa, čímž je při zranění mechanicky fixovali.

Dnes je ale známější praktikou tzv. kinesiologické tejpování, které využívá pásek pružných. Tento postup poprvé v roce 1979 představil japonský chiropraktik doktor Kenzo Kase. Tejpy nosí stále jak sportovci, a to i ti rekreační, tak například i ti, které bolí záda od častého sezení.

Proč se používá tejpování

Technika funguje na jednoduchém principu. Nalepením tejpovací pásky dochází k uvolnění kůže od podkoží a podkoží od pojivové tkáně.

Prostor mezi těmito vrstvami a svalem se zvětší. Dojde k dekompresi, tedy k uvolnění mízní a krevní cirkulace. V tomto prostoru se navíc nacházejí receptory, které snímají tak, tlak nebo vibrace. Po zatejpování dojde ke snížení tlaku na tyto receptory.

Tejpováním se můžete zbavit bolestí kloubů či šlach. Funguje u bolestí akutních i chronických. Tejpy umí uvolnit přetížené svaly nebo podpořit kloubní stabilitu. Páska navíc urychluje hojení a napomáhá ke vstřebávání modřin a otoků. Tejpování má i preventivní význam a slouží jako ochrana před zraněním.

Zatejpovat si můžeme nejčastěji ramena, kolena, záda, kotníky či zápěstí, ale také bederní páteř nebo dokonce břišní svaly.

Jak správně tejpovat

Před lepením tejpu je vhodné se poradit s odborníkem, který má dostatečné anatomické znalosti. Pak si pásku můžete aplikovat i sami.

Správně nalepená tejpovací páska se aplikuje na čistou pokožku. Zejména pánové by měli dbát na to, že kůže by měla být vyholená. Ochlupení totiž způsobuje bolest při sundávání tejpu a snižuje jeho efekt. Po nalepení se zvrásní, čímž dojde k uvolnění podkožních struktur.

Pásky se lepí tahem na napnutý sval. Správně nalepený tejp drží až týden a dělat s ním můžete cokoli včetně chození do bazénu. Alespoň pokud si vyberete kvalitní pásku.

Jak vybrat tejpovací pásku

Nejpoužívanější rozměr kinesiologických tejpů je 5 cm x 5 m. Většina pásek pro běžné použití se vyrábí z přírodních materiálů.

Hlavní rozdíl mezi páskami tkví v jejich roztažitelnosti, která se pohybuje mezi 140 až 170 %. Dále se od sebe jednotlivé produkty liší přilnavostí.

Kvalitní tejpy používají speciální termosenzitivní lékařské lepidlo. Proto je dobré třením rukou po nalepení pásky toto lepidlo aktivovat. Páska vám díky tomu správně přilne a bude mít správný efekt.

Na lepidlo však může vzniknout při delším nošení alergická reakce. Ač jsou lepidla deklarována jako hypoalergenní, nikdy tuto skutečnost nelze zcela vyloučit.

Co se týče barev, většina výrobců současných tejpů se již jimi neřídí a barva tedy neoznačuje žádnou konkrétní vlastnost pásky. Uvádí se povětšinou, že jde pouze o psychologickou pomůcku, každý by si tak měl vybrat tejp, který se mu líbí.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *